درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 395
بازدید کل : 103693
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




در روز 13آذرماه شاهد حالت مقارنه سیاره مشتری با زمین هستیم و تا سال 2012 این دو جرم آسمانی به این فاصله از یکدیگر نخواهند رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه 13 آذرماه سیاره برجیس یا مشتری به نقطه مقابله با زمین‌ می ‍‌رسد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ستاره شناسان می گویند جو مشتری با تغییرات چشمگیری رو به رو شده و از سوی دیگر هدف برخورد سنگ های آسمانی نیز قرار گرفته است.
به گزارش علم پرس به نقل از مهر، آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در کالیفرنیا گزارش کرد: کمربندهای وسیعی از جو مشتری در حال تغییر رنگ هستند، نقاط داغ در حال از بین رفتن و دوباره ظاهر شدن هستند و ابرها بر بالای یک بخش از مشتری جمع می شوند در حالی که از روی بخش دیگری از این سیاره عظیم الجثه می پراکنند.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سه جرم سیاره ای زهره، کیوان و مشتری تا پایان خردادماه در آسمان شامگاهی حضور دارند و رصدگران می توانند با ابزار رصدی به رصد این اجرام بپردازند.
به گزارش خبرنگار مهر، سه جرم سیاره ای زهره، کیوان و مشتری به صورت اجرام نورانی مهمان آسمان شامگاهی خرداد ماه هستند.
سیاره زهره، صورت فلکی ثور را در مسیر دایره البروج طی می کند و تا اواخر خرداد ماه مهمان این صورت فلکی است. این سیاره در ارتفاع پایین، نیم ساعت قبل از طلوع خورشید در مشرق دیده می شود. این جرم آسمانی در طول روز به دلیل نور زیاد خورشید قابل مشاهده نیست.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
گانِمید(به انگلیسی: Ganymede) (ˈgænɨmiːd GAN-ə-meed, یا به یونانی Γανυμήδης)یکی از قمرهای مشتری و بزرگترین قمر در سامانه خورشیدی است. دوره چرخش آن هفت روز است، از لحاظ نزدیکی هفتمین قمر مشتری و سومین قمر گالیله‌ای می‌باشد.[۱] گانمید بر روی مدار دو قمر دیگر مشتری یعنی آیو و اروپا تاثیر می‌گذارد. از لحاظ قطر بزرگتر از سیاره عطارد است و کمتر از نصف آن جرم دارد.
 




دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

عکسی از سیاره مشتری یا ژوپیتر را مشاهده می‌کنید.

 

مشتری منظومه ما




ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مدیر شرکت «استون آئرواسپیس» در نشست ناسا از قصد خود برای آماده‌سازی یک روبات جهت بازدید از دریای یخی قمر مشتری، مأموریت روبات یخ شکن برای کاوش اسرار یخی مشتری برش پوسته و کاوش آب زیر آن سخن گفت.
بیل استون، که پیش از این از برنامه‌های شرکت خود برای ارسال مأموریتی به قطب‌های ماه به منظور حفاری یخ آن و استفاده از آن به عنوان سوخت برای فضاپیماها طی چهار سال آینده خبر داده بود، در نشست علوم زیست‌اخترشناسی ناسا در آتلانتا از هدف خود برای کاوش آب‌های زیر دریای یخ‌زده قمر اروپا توسط لیزرها برای برش یخ و جمع‌آوری نمونه جهت بررسی امکان وجود حیات سخن گفت.
این شرکت اکنون در حال کار بر روی یک استوانه روباتیک 1.8 متری در 25 سانتیمتری موسوم به «والکری (Valkyrie)» برای این مقصود است.
طبق برنامه استون، نیروگاه این شرکت در سطح این قمر قرار گرفته و یک لیزر پر قدرت در کابل‌های فیبر نوری به پایین سطح حرکت می‌کند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زهره و مشتری موقتا در آسمان شب جفت می شوندمشتری و زهره در شب های آینده در فاصله بسیار کم از یکدیگر ظاهر خواهند شد.

این دو سیاره علیرغم آنکه در عالم واقع فاصله بسیار زیادی از هم دارند، از نقطه نظر زمین در موقعیتی قرار می گیرند که فقط چند درجه از یکدیگر ظاهر خواهند شد.

این جفت را می توان پس از غروب آفتاب در آسمان غرب-جنوب غربی رؤیت کرد.

زهره درخشان تر است و مشتری در ادامه ماه روی خطی - ظاهری - از کنار آن عبور خواهد کرد.

شبکه تلسکوپ های "اسلو" (Slooh) این گذر را به طور زنده در ساعت ۲:۳۰ صبح دوشنبه به وقت گرینویچ پخش خواهد کرد.

مقطع کنونی یک دوره پرحادثه برای علاقمندان به سیارات است.

دوشنبه گذشته مریخ بیش از هر زمان دیگر طی دو سال اخیر به زمین نزدیک شد.

ماه که در ماه فوریه در کنار مشتری و زهره ظاهر شده بود اواخر ماه جاری بار دیگر در این تجمع آسمانی شرکت خواهد کرد.

هیجان انگیزترین رویداد منظومه شمسی در سال ۲۰۱۲ گذر زهره از برابر خورشید خواهد بود، رویدادی که اوایل ماه ژوئن از برخی نقاط زمین قابل مشاهده است.



سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 مشتری بزرگترین سیاره در منظومه شمسی است. قطر آن ۱۴۲.۹۸۴ کیلومتر، بیش از ۱۱ برابر قطر زمین و حدود یک دهم قطر خورشید است. برای پر کردن حجم این سیاره غول پیکر به ۱۰۰۰ عدد سیاره زمین نیاز است. وقتی از زمین رصد می کنیم، این سیاره نورانی تر از بیشتر ستاره ها دیده می شود. معمولا پس از سیاره ونوس، مشتری دومین سیاره درخشان در آسمان است.

مشتری پنجمین سیاره در منظومه شمسی می باشد. میانگین فاصله آن از خورشید معادل ۷۷۸.۵۷۰.۰۰۰ کیلومتر یعنی بیش از پنج برابر فاصله زمین تا خورشید است. ستاره شناسان باستان این سیاره را به یاد پادشاه خدایان رومی، ژوپیتر نامیدند.

لایه های متراکم ابر اطراف سیاره مشتری در این تصویر که توسط سفینه ویجر۱ تهیه شده است، کاملا دیده می شوند. لکه بزرگ بیضی شکلی که مشاهده می کنید نقطه بزرگ قرمز نام دارد. دانشمندان بر این باورند که این نقطه اختلال شدید اتمسفر می باشد.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

خرده سیارات سنگی، توده های صخره مانندی هستند که در مداری بین سیاره مریخ و مشتری و در فاصله 300 تا 600 میلیون کیلومتری ازخورشید ( که به کمربند سیارکها معروف است) قرار گرفته اند

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد